Kerhonohjaajille

Hyödyllisiä linkkejä

 

Kerhonohjaajien omat sivut 4H-liiton sivuilla:

www.4h.fi/tekemista/kerhot/kerhonohjaajalle/

 

Top-tehtävät:

www.toptehtavat.fi

Pelejä ja leikkejä

 

Kellonvetäjä

Leikkiin tarvitaan vähintään kolme osallistujaa, mutta heitä voi olla kuinka paljon tahansa.
Yksi valitaan kellonvetäjäksi.
Kellonvetäjä ottaa jokaista osallistujaa vuorollaan tukevasti ranteesta kiinni, pyöräyttää pari kertaa ja päästää yllättäen irti.
Leikkijän tulee jähmettyä patsaaksi siihen asentoon, johon jäi pyöräytyksen jälkeen ja odottaa kunnes kellonvetäjä on pyörittänyt kaikki osallistujat patsaiksi. Sen jälkeen kellonvetäjä valitsee mielestään parhaan patsaan, joka saa toimia vuorostaan kellonvetäjänä.

 

Sähköisku

Leikkijät järjestetään jonoihin ympyrän kehälle kasvot keskustaan päin.
Jokaisessa jonossa on yhtä monta leikkijää käsiväliharvennuksella. Yksi osanottajista jää tämän piirin ulkopuolelle. Leikin alkaessa lähtee ulkopuolelle jäänyt kiertämään kehää. Vähän aikaa juostuaan hän läppäsee jonkin jonon takimmaista selkään ja jatkaa edelleen juoksuaan piirin ympäri. Merkin saanut läppäsee nyt edessään seisovaa ja lähtee juoksemaan merkinantajan perään. Seuraavana jonossa oleva jatkaa samalla tavalla, ja pian sähköisku on kulkenut koko jonon läpi, ja jokainen on liikkeellä. Kaikki juoksevat yhden kierroksen ja palaavat saapumisjärjestyksessä takaisin jonoon. Juostessa saa ohittaa edellä juoksevan, mikäli siihen pystyy. Se, joka jää viimeiseksi, joutuu nyt kiertäjäksi. Hän puolestaan antaa sähköiskun jollekin toiselle jonolle, ja leikki jatkuu näin edelleen.

Tunnelileikki

Leikkijät ovat jonossa lähekkäin.
Kaikki seisovat haara-asennossa, jolloin jaloista muodostuu tunneli. Jonon viimeinen lähtee pallo kädessään ryömimään tunnelin läpi. Päästyään toiseen päähän hän jää jonon ensimmäiseksi ja antaa pallon takanaan olevalle määrätyllä tavalla, esim. pään yli suorin käsin tai jalkojen välistä. Tällä tavalla pallo kulkee leikkijältä leikkijälle, kunnes se on jonon viimeisellä, joka nyt vuorostaan lähtee ryömimään tunnelin läpi.
Leikki voidaan suorittaa kahden jonon välisenä kilpailuna. Kilpailu päättyy, kun kaikki ovat ryömineet tunnelin läpi, ja alun perin viimeisenä ollut leikkijä on jälleen jonon perässä pallo kädessään.